Lankstumas ir Tempimo pratimai? Kas tai yra? Kodėl jų nereiktų apleisti…

Lankstumas – gebėjimas atlikti didelės amplitudės judesius. Pagal judesio
pobūdį lankstumas gali būti "statinis", kai judesio amplitudę išlaikoma
fiksuotoje padėtyje, arba "dinaminis", kai tam tikra amplitude atliekami
judesiai. Lankstumas gali priklausyti nuo daugelio veiksnių; *sąnarių,
raiščių, sausgyslių, raumenų struktūros, nervinės raumenų reguliacijos,
vidinės raumenų ir aplinkos temperatūros, lyties, amžiaus, paros laiko,
kūno sudėjimo, veiklos pobūdžio, genetikos, raumeninis disbalansas,
aktyvumo lygis, traumos.*

Tempimo pratimai gali būti *statiniai*,* dinaminiai *ir* PNF*.

- Statinis tempimas. *Statinio tempimo metu kūno padėtis fiksuojama esant
kuo didesnei raumens ištempimo amplitudei. Judesių amplitudė didinama
tolygiai, visiškai atsipalaidavus iki nemalonaus tempimo jausmo atsiradimo.
Raumens virpėjimai, susitraukimas ir aštrus skausmas rodo, jog tempimo
amplitudę reikia mažinti.

- Dinaminis tempimas. *Dinaminio tempimo metu atliekami didelės amplitudės
judesiai. Dinaminis tempimas artimesnis fizinei veiklai. Todėl per
pramankštą statinius pratimus saugiau derinti su dinaminiais arba atlikti mišrius tempimo pratimus. Deja,
dinaminiai pratimai mažiau nei statiniai didina judesių amplitudę.


*PNF tempimas. *PNF tempimo metu po izometrinio raumenų susitraukimo
raumenys atpalaiduojami, o paskui ištempiami. Kadangi priešingos pusės raumenų
 koordinavimas paremtas tarpusavio inervavimu, tai izometrinio susitraukimo
metu aktyvinami raumenys agonistai, tuo pačiu slopinami antagonistai. Taigi
susidaro palankesnės sąlygos raumenims antagonistams ištempti. Dažniausiai PNF naudoja patyrę,
Nors PNF taikymas labai efektyvus, tačiau tempimo technika sudėtingesnė.
Egzistuoja ne vienas, bet keliolika PNF tempimo būdų.



Taigi jau žinome kas yra *Lankstumas* ir *Tempimo* pratimai, galime judėti
toliau. Šiuolaikiniame pasaulyje dėl gyvenimo būdo, technologijų pažangos,
nuolatos pasikartotinų judesių beveik visi turime *laikysenos sutrikimų*.
Ilgos sėdimo darbo valandos priveda prie *traumų rizikos padidėjimo*, taip
pat gali būti tokios pasekmės kaip *nugaros apačios skausmai* arba *kaklo
skausmai* ir kt. Ir taip pat visa tai veda link *nutukimo* rizikos...



Dėl minėtų faktorių išsivysto:

- Raumeninis disbalansas

- Netaisyklinga laikysena

- Prastas judesio atlikimas

- Trauma (skausmas ar kt.)



Tempimo pratimai tapo labai svarbūs norint *koreguoti* ir *atstatyti*
funkcinę bei statinę žmogaus organizmo būklę. Žmonės kurie neturi pakankamo
lankstumo, ar turi raumeninį disbalansą turės ir padidėjusią riziką
susižeisti, bei tikimybę *nepasiekti* savo užsibrėžtų tikslų, dėl šių
koreguojamų problemų. Todėl žmogaus funkcinė ir statinė būklė yra labai
svarbi norint judėti pirmyn link tikslo. Kiekvieno žmogaus treniravimasis
turėtų prasidėti nuo būklės atstatymo arba koregavimo, bei teisingo
suvokimo apie savo kūną.


Tekstas parengtas: remiantis Asmeninio trenerio Žygimanto Liužino rekomendacijomis.

Treneris Žygimantas Liužinas

Atsakyti